Keďže pápežovi zostáva slobodná vôľa a menovanie za pápeža mu nič nepridáva ani k charakteru, ani k vzdelanosti, je tu reálna možnosť, že sa môže dopustiť herézy. Božská neomylná asistencia, ktorá nie je viazaná ani na jeho charakter, ani na jeho vzdelanosť, sa týka výlučne vieroučných a mravoučných definícií ex cathedra.
Je však absolútne nemožné, aby pápež urobil zmenu vierouky vieroučnou definíciou ex cathedra. Samotný Boh ručí za to, že sa to nestane. Pravda je vždy pravda a nemôže podliehať žiadnym zmenám. Definície ex cathedra znamenajú neomylné potvrdenie toho, čo Kristus učil. Teda ide o Bohom zjavené pravdy, ktoré boli raz a navždy definitívne zjavené v Zjavení, ktoré sa skončilo smrťou posledného apoštola.
Je teda absolútne nemožné, aby pred sto rokmi bola pravda, že Kristus učil jednu vec, a o sto rokov neskôr by bola pravda, že Kristus apoštolom povedal presný opak. Definícia ex cathedra teda prioritne nie je záležitosťou pápeža, on je len nástrojom Božej asistencie. A Boh, ktorý je Pravda, nemôže hovoriť raz tak, a potom zasa naopak.
To teda znamená, že je absolútne nemožné, aby pápež niečo ohľadom vierouky zmenil v rámci neomylnosti. Je to tak nemožné, ako to, že dvakrát dva nemôže byť päť.
Prípad pápeža heretika teda do úvahy prichádza na tomto základe.
Napokon, aj z histórie je známy prípad pápeža Jána XXII., ktorý zastával heretické učenie, za čo si vyslúžil aj „synovské napomenutie“. Po určitom čase to napokon odvolal a nasledujúci pápež Benedikt XII. napokon dogmami potvrdil autentické učenie Cirkvi, čo znamenalo, že pápež Ján XXII. bol s ním v rozpore.
Známy teológ 16. storočia svätý Robert Bellarmín riešil reálny problém, ktorý môže nastať, teda že pápež sa môže dopustiť herézy. Jeho riešenie, že heretický pápež prestáva byť pápežom, je však nesprávne. Ak by to tak bolo, zrútil by sa celý pápežský systém, čo by v konečnom dôsledku znamenalo popretie božského pôvodu kresťanstva.
Niečo také je však absolútne nemožné, čo dokazujem vo svojej knihe Základ teológie, kde pojednávam práve o Bellarmínovom riešení problému pápeža heretika a dokazujem, že pápež síce heretikom môže byť, no v žiadnom prípade na základe svojej herézy nemôže stratiť úrad.
Na otázku čitateľa odpovedal dogmatický teológ doc. Štefan Paločko.
(Svoje otázky z oblasti viery, morálky či liturgie posielajte na adresu šéfredaktora: rastislav.cizik@dokostola.sk.)