Unikátny program pripomína (ne)objavený poklad. Cez príbehy mení rodičov, učiteľov, aj študentov, pomáha kňazom

Andrea Eliášová

Andrea Eliášová

Klub Akadémie veľkých diel na strednej škole. Foto: archív Akadémie
Klub Akadémie veľkých diel na strednej škole. Foto: archív Akadémie

Projekt, ktorý nesie názov Akadémia veľkých diel, tu veru dlhé roky chýbal. „Chcem vás poprosiť, aby ste ho nikdy nezastavili,“ to je len jedna z reakcií od študentov na tento voľnočasový program. „Ja som priam neznášala čítanie kníh, ale po tomto roku je to inak. Toto bola tá najväčšia ‚pecka‘, ktorú som zažila,“ nadchýna sa študentka Karolína. Do tohto programu sú zapojení hlavne učitelia základných a stredných škôl, ale sem-tam ho vedie aj zanietený rodič, kňaz či vysokoškolský pedagóg.

O čo ide? Za všetko hovoria aj tieto čísla: program Akadémie doposiaľ absolvovalo 2 370 stredoškolákov pod vedením 102 učiteľov na 49 školách na celom Slovensku. V prebiehajúcom školskom roku sa doň prihlásilo 604 škôl zo všetkých krajov Slovenska.

Dnes, keď neraz počujeme lamentácie, ako si v školách pedagógovia či vychovávateľky nevedia rady s hyperaktívnymi deťmi, ktoré nedokážu obsedieť bez sociálnych sietí a mobilov, je špecifický program pre mnohých (ne)objaveným pokladom. Zameriava sa na rozvoj charakteru, kritického myslenia, čítania s porozumením a sústredenosti. Nasleduje princípy klasického a charakterového vzdelávania používané na najlepších svetových univerzitách.

Program vznikol v roku 2019. Jeho iniciátormi sú Martin Luterán a Miroslava Duranková, súčasná riaditeľka Akadémie. Jej poslaním je hľadanie odpovedí na dôležité životné otázky, a to prostredníctvom štúdia veľkých diel západnej civilizácie a tvorbou vzťahov založených na dôvere umožniť žiakom a učiteľom, aby lepšie porozumeli sebe a svetu a stali sa tak hrdinami vlastného príbehu. Vďaka učiteľom, ktorí s Akadémiou spolupracujú, je už program rozšírený na desiatkach základných a stredných škôl po celom Slovensku.

Nadšené učiteľky

Podľa doterajších výsledkov vďaka tejto forme vzdelávania napríklad až 80 % študentov lepšie prijíma opačné názory, 54 % študentov tvrdí, že sú empatickejší, a 75 % žiakov je presvedčených, že vďaka Akadémii lepšie rozumie rôznym životným udalostiam. Ba až 82 % učiteľov, ktorí absolvovali Akadémiu, by ju odporúčalo aj svojim kolegom.

Zaostrili sme pozornosť osobitne na ženy vložené do projektu. A čo sa nám podarilo zistiť? Učiteľka Lucia Čandíková, ktorá vyučuje na Cirkevnom gymnáziu svätého Mikuláša v Starej Ľubovni literatúru, slovenský jazyk, dejepis i anglický jazyk, na otázku, čo ju motivovalo zapojiť sa pred piatimi rokmi do tohto špecifického voľnočasového programu, odpovedala:

„Spomínam si na začiatky: hľadala som nejakú novú formu učenia, poznala som súťaž Sofia, chcela som priniesť do školy niečo zaujímavé, nejaký voľnočasový program, ktorý by bol vhodný pre študentov a rozvíjal by ich schopnosti. A práve Akadémia veľkých diel prišla ako na zavolanie. Bola to moja túžba, ale aj to, čo som spoznala cez internet a cez súťaž Sofia, vedela som, že je to známka kvality,“ prezradila nám pedagogička, ktorá vysoko hodnotí metodiku programu, samotný obsah i jeho zameranie.

Učiteľka Lucia Čandíková z Cirkevného gymnázia svätého Mikuláša v Starej Ľubovni. Foto: archív Akadémie veľkých diel

„To, čo si Akadémia stanovila za cieľ – inšpirovať mladých ľudí, viesť ich k poznaniu lásky, dobra, krásy –, sú veľké ciele, ktoré sa javia možno na prvý pohľad ako ťažko uchopiteľné. Ale práve spôsob spracovania, spôsob, ako sa vedú semináre – metódou sokratovského dialógu –, to je časom preverený a efektívny spôsob komunikácie, ako možno rozvíjať hlbšie témy obsiahnuté v dielach, ktoré sa dotýkajú aj životov študentov,“ doplnila skúsená učiteľka.

Riaditeľka jednej zo škôl Otília Berková sa zasa podelila o iný postreh: „Ak som niekedy popoludní nahliadla do triedy, kde Akadémia prebiehala, vždy som ju našla v zanietenej diskusii.“ No a pedagogička Mária Maková z Gymnázia Andreja Vrábla v Leviciach doplnila: „Moji kolegovia vidia, ako sa študenti Akadémie na bežných hodinách posúvajú, stratili sa prejavy neslušnosti a neúcty, idú viac k podstate problému, sú kultivovanejší. K príprave na hodinu pristupujú zodpovednejšie. Akadémia ma veľmi nadchýna a vidím zmenu aj na sebe. Cítim väčší pokoj a vyrovnanosť pri nazeraní na svoju prácu. Diskusia so študentmi ma veľmi obohacuje. Učíme sa navzájom.“

Čo škola, to iný vesmír?

Za programom Akadémie stojíKolégium Antona Neuwirtha, nezávislá vzdelávacia inštitúcia zameraná na výchovu mladých ľudí. Vznikla v roku 2009 a sídli v obnovenom kaštieli v Ivanke pri Dunaji blízko Bratislavy. Prvotným autorom myšlienky Kolégia je Martin Luterán, ktorý počas svojho štúdia na Oxfordskej univerzite dostal nápad vytvoriť akademický program pre študentov vysokých škôl so zameraním na štúdium filozofie a dejín západnej civilizácie.

Za vzor si zobral stredoveké univerzitné kolégiá, v ktorých študenti a profesori bývali a žili spoločne. Rozhodol sa ho pomenovať po vtedy už nebohom Antonovi Neuwirthovi, lekárovi a diplomatovi, ktorý kládol na výchovu a vzdelávanie veľký dôraz a sníval o tom, že aj na Slovensku bude stabilný vzdelávací inštitút.

Riaditeľka Akadémie veľkých diel Miroslava Duranková, absolventka spomínaného Kolégia, prezradila o projekte: „Za uplynulých 15 rokov sme v kolégiu pracovali so stredoškolákmi, či už v rámci letnej univerzity, ale zároveň sme mali projekt stredoškolských kolégií na východnom Slovensku – na niektorých vybraných školách. Tam sme videli, že so stredoškolákmi sa dá pracovať a že sa výrazne posunuli vpred.

Dostávali sme pozvánky, aby sme podobný program založili aj inde na školách, z kapacitných dôvodov sme to však nevedeli urobiť. Preto sme založili iný projekt – Akadémiu veľkých diel – a pozvali sme k spolupráci učiteľov, ktorých vyškolíme, dáme im k dispozícii sylaby, metodiky a plány a oni následne môžu projekt priniesť na svoje školy, viesť študentov.“ A dostavil sa aj iný, užitočný výsledok projektu: učiteľské kolektívy na školách si vďaka tomuto programu viac utužujú vzťahy.

Riaditeľka Akadémie ešte prekvapila aj týmto zistením: „Tento program mi ukázal, že na Slovensku sú stále veľmi dobrí učitelia. Že aj keď školstvo vyzerá, ako vyzerá, tak cez tento program mám možnosť stretávať veľmi krásnych ľudí, veľmi dobrých učiteľov, ktorí projekt potom aj otvoria na svojich školách. Zároveň si tí učitelia potom aj uvedomujú, akých majú šikovných študentov, keď im dajú priestor na seminároch.

Tento program ma naučil, ako sú vo výchove a vzdelávacom procese dôležité vzťahy. Keď sme ho zakladali, naša misia a vízia bola napísaná tak, že spoznávaním príbehov, odpovedaním si na otázky tých veľkých príbehov chceme formovať mladých. Po našej skúsenosti na školách sme tam doplnili, že skrz budovanie vzťahov, skrz diskusiu o „veľkých otázkach“ a cez veľké príbehy a ich krásu formujeme mladých.

Významne sme tam doplnili a posilnili otázku vzťahov, lebo sme videli, aký kľúčový prvok tvoria vo vzdelávaní. Každá škola je samostatný vesmír. Má svoje samostatné problémy, výzvy, ktorým čelí, a teda nemôžeme ľudí ani školy dávať do nejakých škatuliek, pretože každá má svoj príbeh.“

Príbehmi inšpirujú, diskusiou formujú

Jana Marcinčinová z cirkevného Gymnázia Štefana Mišíka v Spišskej Novej Vsi s radosťou komentuje zapojenie sa do tohto projektu; podľa nej je program Akadémie veľkých diel „roztiahnutý“ na celý školský rok. Stretávajú sa v ňom najmä študenti, ktorí prejavili oň záujem. A ďalšie výsledky v praxi?

Ako to vyzerá v praxi. Foto: Facebook Akadémie veľkých diel

Študentka Nina priznáva, že počas troch rokov Akadémie spoznala až 75 diel! Inšpiráciu ponúka Akadémia aj cez svoj web napríklad motivačnými otázkami: „Dnes si pripomíname narodenie nášho obľúbeného talianskeho barokového maliara, ktorý sa volá Michelangelo Merisi da Caravaggio. Ktoré jeho dielo máte bez váhania najradšej?“ Alebo otázka na premýšľanie z iného súdka: „Ktoré slová zo starogréckeho eposu Odysea dnes používame v bežnej reči?“

V Akadémii sa riadia mottom:Príbeh inšpiruje, diskusia formuje, učiteľ sprevádza. V súčasnosti sa v rámci Akadémie, ktorá už šiesty rok pôsobí na slovenských školách, môžete zapojiť do troch programov: Akadémia pre stredoškolákov, Akadémia pre základoškolákov a Akadémia pre kolegov (dospelých).

Certifikát Akadémie pre stredoškolákov je uznaný aj ministerstvom školstva a študenti zaň dostávajú body navyše pri žiadosti o vysokoškolské štipendium.„Veľmi ma to ovplyvnilo najmä v tomto období dospievania a priviedlo ma to k čítaniu, pretože ako dieťa som nikdy nečítala. Akadémia ma naučila čítať knihy a teraz si to naozaj užívam,“ vysvetľuje nám študentka Vanesa, keď sa jej pýtame na to, ako jej pozoruhodný program zasiahol do života.

Akadémia veľkých diel, voľnočasový program pre žiakov II. stupňa základných škôl a študentov stredných škôl, prináša pozoruhodné výsledky, je objavom pre učiteľov a prekvapením pre rodičov. Nuž, zdá sa, že vďaka tomuto projektu nám budú prúdiť do života spoločnosti kultivovaní mladí ľudia so širšími obzormi, ktorých dnes potrebujeme – zapojiť a počuť ich aj v rámci celospoločenských diskusií o dôležitých témach, a nielen duchovných.

Andrea Eliášová
Andrea Eliášová je novinárka a rozhlasová redaktorka, publicistka, korektorka, editorka textov, aj so skúsenosťami v oblasti PR. Pochádza z južného Slovenska. Vyštudovala žurnalistiku a religionistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. Doktorandské masmediálne štúdiá absolvovala na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V r. 2023 jej Rada pre vedu, vzdelanie a kultúru pri Konferencii biskupov Slovenska udelila Fra Angelico - mimoriadne ocenenie za trvalý prínos do kresťanskej kultúry na Slovensku. V r. 2023 jej vyšla publikácia Svätý Vincent Mária Strambi- Vľúdny pastier duší.
DoKostola.sk - Unikátny program pripomína (ne)objavený poklad. Cez príbehy mení rodičov, učiteľov, aj študentov, pomáha kňazom

Na našej webovej stránke používame cookies, aby sme optimalizovali obsah na základe očakávaní používateľov. Nezbierame žiadne citlivé údaje.