Ježiš neútočí na naše peňaženky, ale na naše srdcia

Mons. Peter Rusnák

Mons. Peter Rusnák

Vladyka Peter Rusnák, bratislavský eparcha. Zdroj: archív autora
Vladyka Peter Rusnák, bratislavský eparcha. Zdroj: archív autora

Niektoré Ježišove príbehy, udalosti či podobenstvá sú také mocné a jednoznačné, že my kazatelia máme problém objaviť nový pohľad.

Na jednej strane je snaha o nový prístup dobrá, lebo kazateľov núti viac pracovať so Svätým písmom, prenikať do tej-ktorej udalosti a snažiť sa o aktuálny pohľad a interpretáciu.

No na druhej strane nám hrozí rovnaké nebezpečenstvo ako väčšine populácie. Skutky svätých apoštolov nám ukazujú takzvaný Aténsky syndróm. Je vyjadrený postojom Aténčanov, ktorí nemali nič iné na robote, len počúvať novinky.

A preto ich zaujalo aj ohlasovanie svätého Pavla. „Zdá sa, že zvestuje cudzie božstvá,“ hovorili o ňom, keď im hovoril o Kristovi (porov. Sk 17,18). Kým to pre Aténčanov bolo len nové božstvo, nikomu to nevadilo. Jedno božstvo hore-dole. Veď ich na Olympe máme mnoho! Problém nastal, keď Ježiša predstavil ako jediného a pravého Boha, ktorý za nás zomrel a vstal z mŕtvych a ponúka nám svojho Svätého Ducha, aby sme mali aj nezničiteľný život. Vtedy sa sympatie Aténčanov otočili o 180 stupňov.

Nie je to dnes podobné? Kým ohlasujeme „nové božstvá“, všetko je v relatívnom poriadku. Prečo? Lebo tieto božstvá si vymyslel človek a naprojektoval do nich svoje predstavy. Ale kresťanstvo nevymyslel človek. Naša predstavivosť nestačí na to, aby vymyslela taký scenár, že Boh sa narodí ako človek a že za nás zomrie krutou smrťou na kríži a ukáže nám celkom odlišný spôsob fungovania v tomto svete hriechu.

Toto pohoršuje dnešného človeka. Keby bol Boh naozaj na niečo dobrý, tak evanjelium o Poslednom súde by vyzeralo celkom ináč. Mávnutím čarovného prútika by sme odstránili chudobu na celom svete. Do horúcich pekiel by sme poslali tých, čo zdierajú ľudí, ničia túto planétu a rozpútavajú vojny.

Lenže Boh príde, zaradí sa medzi tých úbožiakov a povie: „Ten trpiaci, to som ja. Ja som ten bezdomovec, ten väzeň, ten prenasledovaný, ten chorý, hladný a smädný.“

A otázkou je, či my sme ochotní túto Božiu taktiku prijať. Máme pocit, že je to útok na našej peňaženky, skrine a chladničky. Že keď idem po ulici, musím si vsugerovať, že ten núdzny je vlastne Ježiš Kristus a ja musím len dávať, dávať a dávať.

Lenže tu ide o viac. Ide o nový život. Vytĺcť z človeka peniaze je možné. Stačí, keď k nám prehovorí nejaký chudobný Afričan alebo vojnou skúšaný utečenec, a so slzičkou pustíme aj pár eur.

Otázka však neznie, komu dáme, čo dáme, ako dáme. Našou prvou starosťou by mala byť otázka: „Mám v sebe tento život Ježiša Krista? Žijem večným životom?“ Nezmenili sme kresťanstvo na moralizmus, teológiu, náuku?  Aké sú naše motívy v kresťanstve?

Naša hlavná prosba by preto mala byť: „Ježišu, zmeň moje srdce, aby som v každom videl brata.“ Modlime sa o prirodzenosť Ježiša Krista, ktorá nám umožní zomrieť aj za nepriateľa.

Kresťana nemusí trápiť, kedy bude koniec sveta a koľko bude spasených. Mojou hlavnou starosťou má byť, ako žiť večným životom už dnes.

Mons. Peter Rusnák
Mons. Peter Rusnák je bratislavský gréckokatolícky biskup. Vymenoval ho pápež Benedikt XVI. 30. januára 2008. V rokoch 2022 - 2024 bol súčasne apoštolským administrátorom Prešovskej archieparchie. Na viacerých teologických fakultách prednášal homiletiku.

Na našej webovej stránke používame cookies, aby sme optimalizovali obsah na základe očakávaní používateľov. Nezbierame žiadne citlivé údaje.

DoKostola.sk - Ježiš neútočí na naše peňaženky, ale na naše srdcia