Meno svätca, ktorého si gréckokatolíci pripomínajú 21. októbra, pochádza z gréckeho jazyka a znamená jasný či žiarivý. Narodil sa v roku 291 v meste Tabatha pri Gaze. Jeho život je známy predovšetkým z diela svätého Hieronyma, napísaného pred rokom 392.
Hilarión pochádzal z pohanskej rodiny, ktorá ho v mladosti poslala na štúdiá do Alexandrie, kde sa mu otvoril svet vzdelania. Práve tam sa po prvýkrát stretol s kresťanskou vierou a prijal svätý krst. Jeho duchovný život však výrazne ovplyvnilo stretnutie so svätým Antonom, ktorého životný štýl askézy a odriekania Hilarión hlboko obdivoval. Po čase strávenom v Antonovej prítomnosti sa rozhodol pre podobnú cestu a stal sa pustovníkom.
Po návrate do rodného kraja rozdal všetok svoj majetok a uchýlil sa do púšte pri Majume, kde začal viesť prísny asketický život. Prvých 22 rokov života v pustatine strávil v osamelosti, modlitbách, askéze, ťažkej práci a v zápase s telesnými pokušeniami. V tomto období sa Hilariónovi podarilo dosiahnuť vysoký stupeň duchovnej čistoty a silu, ktorá ho sprevádzala počas celého života.
Chýr o Hilariónovej svätosti a dare uzdravovať sa rýchlo rozšírili. K miestu jeho pobytu prichádzalo množstvo ľudí, čo hľadali fyzickú i duchovnú pomoc. Podľa Hieronymovho svedectva uzdravoval Hilarión nielen telesne chorých, ale oslobodzoval aj posadnutých zlými duchmi. Po čase vypätej služby iným sám vyhorel a stiahol sa do ústrania.
Aby unikol pred rastúcou popularitou, opustil Gazu a vydal sa do Egypta. No ani tam nenašiel pokoj, pretože aj tam sa ľudia dozvedeli o jeho schopnostiach. Preto odišiel na Sicíliu, potom do Dalmácie a napokon na Cyprus, kde žil sedem rokov. Zomrel v roku 371.
Traduje sa, že cisár Svätej ríše rímskej Karol Veľký (800 – 814) priniesol Hilariónove relikvie z monastiera v Majume do opátstva Moissac na juhozápade Francúzska, odkiaľ boli v roku 1065 prenesené do neďalekej obce Duravel, ktorá patrila opátstvu a kde postavili kostol s patrocíniom svätého pustovníka.
V ikonografii sa zobrazuje ako starec s hnedou bradou rozdelenou do troch cípov, pričom niekedy drží v rukách zvitok s nápisom: „Nástrojmi mnícha sú nezlomnosť, pokora a láska podľa Boha.“