Svätý veľkomučeník Teodor Tirón (lat. regrút) sa u gréckokatolíkov teší dvojnásobnej úcte. Dosvedčujú to aj dva dátumy v liturgickom kalendári, ktoré sa viažu s jeho menom. Okrem 6. dňa Veľkého pôstu, keď sa pripomína div kolivy, ktorý urobil, má svoj sviatok aj 17. februára.
Najstarším svedectvom o mučeníctve svätca je oslavná reč Gregora Nysského z konca 4. storočia. Autorom ďalšieho diela – zbierky Teodorových zázrakov –, ktoré vzniklo približne o 100 rokov neskôr, je kňaz Chrysippos z Jeruzalema. Neskoršie byzantské texty sú bohatšie na legendárne prvky a zlievajú sa v nich životné príbehy Teodora Tiróna a Teodora Stratelata.
Svätý Teodor Tirón sa narodil koncom 3. storočia. Pramene sa nezhodujú v riešení dilemy, či pochádzal z Arménie, alebo zo Sýrie. Po tom, čo vstúpil do rímskej légie, jeho kohorta sa presunula zimovať do Amasie v maloázijskom Ponte (dnes Amasya v Turecku). V čase prenasledovania kresťanov za spolucisárov Galeria (305 – 311) a Maximina Daiu (305 – 313) tam mali podľa nariadenia všetci vojaci obetovať modlám.
Teodor sa netajil tým, že je kresťanom, a verejne vyznával vieru nielen slovami. Pre tento postoj ho predviedli pred súd. Tam vyhlásil, že sa bude klaňať jedine pravému Bohu a Kráľovi kráľov a že pre neho obetuje aj svoj život. Sudcom sa uľútostilo mladého muža a dohodli sa, že mu dajú niekoľko dní na rozmyslenie.
Počas tých dní si svätý Teodor vyprosoval v modlitbe potrebnú silu a vytrvalosť vo viere. Povzbudzoval tiež ostatných väzňov a poukazoval na nezmyselnosť viery v bohyňu Cybélu, ktorú pohania uctievali nemravnými tancami. Teodora to iritovalo až do takej miery, že jej chrám podpálil. Na súde sa k svojmu skutku priznal a vyhlásil, že radšej zomrie, než by zaprel Krista. Bol teda kruto mučený železnými hrebeňmi a následne odsúdený na smrť upálením. Obhorené ostatky jeho tela potom pochovala zbožná kresťanka Euzébia. Písal sa rok 306.
Nad hrobom mučeníka Teodora neskôr vystavali chrám. V 12. storočí jeho ostatky preniesli do talianskeho Brindisi, jeho hlavu uložili v chráme v talianskej Gaete. Ostatky svätcovho ramena sa od 14. storočia nachádzajú v pražskej Katedrále svätého Víta.
V deň pamiatky svätého Teodora mal nad jeho hrobom už spomenutú oslavnú reč svätý Gregor Nysský. Ospevoval v nej, ako bola krajina na príhovor svätého Teodora uchránená od vpádu divokých Skýtov, a tiež uviedol, že na príhovor svätého mučeníka ustupovali zlí duchovia a mnoho ľudí bolo uzdravených.