Kto je pri čítaní Božieho písma trpezlivý a pokorný, ako aj duchovne aktívny, ten všetko vzťahuje na seba, a nie na druhého.
Veľmi dôležité poučenie. Zvlášť keď si spomenieme na všetky tie situácie, keď bolo Sväté písmo použité ako zbraň vo vojne argumentov, keď Božie slovo bolo nami alebo druhými použité na usvedčenie slabosti protivníka. A nemusí ísť ani o takéto vyhranené situácie. Niekedy je čítanie Svätého písma znehodnotené uspokojením, že nie sme ako tí druhí, ktorí nedbajú na zjavenú Božiu múdrosť.
Svätí otcovia nás vedú k pokornému čítaniu Svätého písma. Ak pri jeho čítaní nastane odhalenie alebo odsúdenie nejakých neprávostí, tak má ísť iba o neprávosti našej duše. Toto je možné pri naplnení podmienok, ktoré uvádza svätý Marek Asketik: trpezlivosť, pokora a duchovná aktivita.
Tú poslednú podmienku pekne vysvetľuje Ignác Brjančaninov slovami: „Opusť svoj hriešny život, opusť pozemské vášne a potešenia, zriekni sa svojej padnutej duše. Iba potom sa evanjelium stane pochopiteľným a dosiahnuteľným. ,Kto miluje svoj život, stratí ho, a kto svoj život nenávidí na tomto svete, zachráni si ho pre večný život,‘ hovorí Pán (Jn 12,25). Pre toho, kto miluje svoju padnutú dušu, kto nechce zaprieť seba samého, evanjelium je zatvorené. Číta iba slová, ale Slovo života a Duch pre neho ostávajú za neprehľadným závesom.“
Osvojme si teda trpezlivosť, pokoru a vysvetlenú duchovnú aktivitu, aby sme všetko, čo čítame v Písme, vzťahovali iba na seba, a nie na druhých.