Z dnešných čítaní ma oslovil List Efezanom. Aj preto, že máme dnes ľubovoľnú spomienku na svätého Jána Pavla II., ktorý napísal encykliku Ut unum sint o ekumenickom úsilí. Apoštol Pavol píše ešte v inom kontexte, teda o jednote Cirkvi zo židovstva a z pohanstva.
Ale teraz v Kristovi Ježišovi, vy, čo ste boli kedysi ďaleko, stali ste sa blízkymi skrze Kristovu krv. Veď on je náš pokoj. On z oboch národov urobil jeden, zbúral medzi nimi múr, ktorý ich delila, zničiac vo svojom tele nenávisť tým, že zrušil Zákon prikázaní, spočívajúci v nariadeniach, aby vo svojej osobe z týchto dvoch vytvoril jedného nového človeka a nastolil pokoj. Aby ich zmieril s Bohom, oboch v jednom Tele skrze Kríž: vo svojej osobe zabil nepriateľstvo. (Ef 2,13-16)
Komentár Jeruzalemskej Biblie nám vysvetľuje, že Mojžišov zákon robil zo Židov privilegovaný ľud, ktorý ich oddeľoval od pohanov. Ježiš raz navždy zrušil tento zákon tak, že ho naplnil svojím krížom (porov. Kol 2,14), aby vo svojej osobe z týchto dvoch vytvoril jedného nového človeka a nastolil pokoj.
Tento nový človek je prototypom nového ľudského pokolenia, ktoré Boh znovu stvoril (porov. 2 Kor 5,17) v osobe zmŕtvychvstalého Krista, akoby v druhom Adamovi (1 Kor 15,45), po tom, čo v ňom na kríži zničil rod prvého, hriechom skazeného Adama (porov. Rim 5,12-21; 8,3; 1 Kor 15,21). On… je jediný, lebo v ňom sa rozplynuli všetky spôsoby delenia ľudí (porov. Kol 3,10-11; Gal 3,27-29).
V encyklike Ut unum sint pápež píše, že keď v nebi sú mučeníci z rôznych cirkví, teda i pravoslávni, i protestanti, je to tiež dôvod na zjednotenie cirkví tu na zemi. Rozdelenie Cirkvi je škandál a nesvedčí o Kristovi a novom človeku, ktorého vytvoril.
Jednota nie je v uniformite, ale v mnohosti. Ak je Cirkev všeobecná, ako sme to vyznávali donedávna v Apoštolskom vyznaní viery, tak všetky cirkevné obce vyznávajúce Krédo sú Kristove, i keď ešte nedosahujeme úplnú jednotu.
Otvorme sa Kristovi, aby nás mohol pretvoriť na nového človeka a nastolil v nás pokoj.