Už sme určite viackrát zachytili správu o takzvanej protestnej hladovku. Niekto chce poukázať na isté problémy alebo si chce vynútiť pozornosť či nejaké benefity, tak sa rozhodne pre protestnú hladovku.
A poznáme to aj v menšom, rodinnom rozmere. Ak napríklad dieťa nedostane to, čo chce, všetko začne odmietať. Trucuje, aby si vynútilo to, čosi vzalo do hlavy. A my rodičia chceme byť obľúbení, preto takémuto nátlaku našich ratolestí podľahneme, hoci vnímame, že sme neurobili dobre.
Občas sa zdá, akoby toto bol aj postoj nás kresťanov voči Bohu. Keď Pán Ježiš na jednom mieste uzdraví posadnutého chlapca, svojim apoštolom vysvetlí: „Tento druh diabolstva sa nedá vyhnať ináč, iba modlitbou a pôstom.“ (Mt 17,21) A všetkým náboženským fanatikom zrazu zažiaria oči: Budem sa veľa modliť a postiť a ja si to u Pána Boha vydupem.
Kresťanský pôst nie je nátlak, kresťanský pôst, to je pokánie. Pôst je uznaním svojej viny, svojho hriechu. Toto vyjadrujeme pôstom. Preto Pán Ježiš v tomto príbehu povie: „Neveriace a skazené pokolenie…“ Kristus hovorí o pokolení, ktoré si myslí, že pôst a modlitba je tu na vyvíjanie nátlaku na Boha.
Položme si otázku, prečo sa postil Pán Ježiš 40 dní na púšti. Preto, aby robil nátlak na nebeského Otca? Práve k tomu ho pokúšal démon: „Povedz, nech sa z týchto kameňov stanú chleby… Vrhni sa dolu…“ Odpoveď Pána Ježiša bola: „Nebudeš pokúšať Pána, svojho Boha.“ (Mt 4,3.6.7) Ježiš tým vyslal dôležité posolstvo: Nepotreboval zázraky, aby si overil, že ho Otec miluje, pretože On túto jednotu žil.
My túto jednotu s Bohom získavame vierou. Práve na to slúži modlitba a pôst. Lebo len v jednote s Bohom dokážeme potom odolávať pokušeniam démona.
Ľudia sa poklonia démonovi, aby dostali to, čo chcú. Ježiš sa postil, aby odolal v tomto útoku, aby odpovedal na pasce démona podľa Božej vôle. Keď si urobíme inventúru svojich modlitieb, väčšinou sa modlíme za zdravie, prácu, peniaze… Ale modlíme sa za to, aby sme dokázali veriť Bohu, aby som bol pokorný?
Samotní apoštoli sa snažili ochrániť Ježiša pred utrpením, mysliac si, že toto je preňho dobré. Keď Pán Ježiš predpovedá svoje utrpenie, Peter mu v dobrej vôli hovorí, že sa mu to nesmie stať. A Ježiš ho nazve satanom (porov. Mt 16,23). V Getsemanskej záhrade Peter tasí meč, lebo nevie prijať nespravodlivosť. A aká je odpoveď Ježiša Krista? „Otec miluje Syna a dal mu do rúk všetko.“ (Jn 3,35)
Pôst a modlitba slúži v prvom rade na to, aby sme tomu uverili.