Text dnešného evanjelia opisuje príbeh kamarátov. Obaja majú zmysel pre spravodlivosť, pravdu a duchovné veci. Obaja zápasia o svoju svätosť, o to, aby kráčali po správnych cestách.
Filip sa teší z toho, že konečne objavil onoho fenomenálneho muža, o ktorom hovoril už Mojžiš a ktorého spomínali proroci. Natanael nezdieľa jeho nadšenie, je kritický, prísny, ošíva sa. Reaguje ironicky, vzdychne, pokrčí ramenami a do pléna hodí skeptickú otázku, či môže byť z Nazareta niečo dobré.
V Ježišovej dobe, rovnako ako dnes, boli klamári, ktorí sa vydávali za učiteľov či prorokov. Natanael ako muž, ktorý sa veľmi dobre orientoval v dobovom kontexte, je plným právom predpojatý, opatrný. Naletieť nejakému bludárovi by znamenalo strápniť sa do konca dní.
Nechce si však priateľa Filipa znepriateliť, nechce ho zarmútiť a odpinkať, tak pristane na to, že sa idú pozrieť na „ten jeho bájny objav“.
Ježiš rozpozná čisté srdce Natanaela. Ich konverzácia je sympatická. Je akoby skratkou, aby Natanael pochopil, že Ježiš je skutočne „ten“, o ktorom písali proroci.
Paradoxne na to postačí malý psychologický trik. Nemusí byť na tom nič prorockého. V teplom dni sedieť pod figovníkom, ktorý má veľké listy vrhajúce dobrý tieň, na to netreba zvláštne dary. Aj úprimná pochvala Natanaela odzbrojuje, keď ho Ježiš pred všetkými vyzdvihne ako spravodlivého muža.
Zrazu sa zo skeptika stáva ten, čo bezvýhradne uzná Ježiša za Božieho Syna. Hrdina Natanael je totálne odzbrojený, už nenamieta, už nemá nič proti Nazaretu. Nepoloží žiadne otázky, aby verifikoval Ježišove tvrdenia a nadšenie svojho kamaráta Filipa.
Nato Ježiš reaguje opäť láskavo, no dôrazne, aby jeho žiaci prahli po skutočných dobrách. Nie po prorockých „kúskoch“, senzáciách či zázrakoch, veď tie chcel napokon vidieť aj Herodes, keď Ježiša vypočúval, a potom ho dal obliecť do bielych šiat, vysmial sa mu a poslal ho znova k Pilátovi.
Hľadať duchovné senzácie, to nie je naša cesta. Ako kresťania sme tí, ktorým je zjavená celá Pravda.
Čo je teda podstata? Podstata je vidieť viac: uvidieť otvorené nebo a Božích anjelov vystupovať a zostupovať na Syna človeka.
Tí, čo prijali Krista, sú maximalisti.