„Milujte svojich nepriateľov, nič ich vraj nenaštve viac,“ radí známy výrok, ktorý ústrednej výzve kresťanstva dáva celkom nový význam.
Celkom odlišný zámer sleduje aj inštalácia satirického voza, ktorý bude súčasťou karnevalového sprievodu počas Ružového pondelka 3. marca v nemeckom Kolíne nad Rýnom.
Inštalácia zobrazuje spovednicu, na ktorej je červenými písmenami napísané „Ježiš ťa miluje“. Zo spovednice vyčnieva rameno kňaza, ktorý sa pokrčeným ukazovákom očividne snaží k sebe prilákať miništranta stojaceho pred spovednicou.
Vedúci sprievodu Marc Michelske na prezentácii v polovici februára vysvetlil, že voz má odsúdiť sexuálne zneužívanie v Cirkvi a nedostatky v jeho riešení. Podľa Michelského je takáto kritika dôležitá najmä preto, že ľudia z Porýnia sú blízki Cirkvi a mnohí sú oddaní cirkevným aktivitám a pastorácii. Je v tom akási ochrana tých, ktorí sa v Cirkvi angažujú ako dobrovoľníci.
Túto „satiru“ kritizovala Kolínska arcidiecéza. „Vzniká dojem, že v spovednici sedí sám Ježiš a pomocou signálov chce vtiahnuť miništranta dovnútra; prinajmenšom Ježiša tu inštrumentalizujú,“ napísal v sobotu v otvorenom liste na webovej stránke arcidiecézy vedúci kancelárie Frank Hüppelshäuser. „Ak niekto predpokladá, že Boží Syn je čiastočne vinný za hrozné činy zneužívania, ku ktorým došlo v Katolíckej cirkvi, bola prekročená hranica, ktorú nemožno ospravedlniť žiadnym dôvodom na svete.“
„Karneval smie provokovať, ale nie zraňovať,“ píše sa v liste zverejnenom v denníku Kölner Stadt-Anzeiger, ktorí podpísali aj štyria bývalí starostovia Kolína.
Voz podľa hovorkyne sprievodu zostane súčasťou sprievodu 3. marca. Líder sprievodu Michelske predtým vysvetlil: „Sme radi, keď sa ľudia zapájajú do diskusií o témach, na ktoré v sprievode upozorňujeme.“ Zámerom paródií v sprievode počas Ružového pondelka je podľa vysvetlenia vložiť prst do rany a podnietiť tak k zamysleniu.
Organizátori však očividne prehliadajú hranicu medzi satirou a blasfémiou. Ale kto by sa už len tým zaoberal?! Od kresťanov sa predsa očakáva, že po facke nastavia poslušne aj druhé líce. Už menej sa hovorí o tom, že aj sám Ježiš po jednom údere po tvári požadoval, aby mu vysvetlili jeho dôvod (porov. Jn 18,23).
(KNA)