Americký archeológ a egyptológ James Henry Breasted uvádza v jednej zo svojich kníh rozdiely medzi tým, ako ľudia staroveku vnímali svoje zakotvenie vo svete bôžikov a vymyslených náboženských systémov, čiže teologických konštruktov. Veľmi zjednodušene povedané, prichádza k záveru, že starovekí Egypťania hľadali na tomto svete pohodu a na druhom svete večnú blaženosť.
V jeho knihe Dawn of Conscience nájdeme prepis modlitby starého Egypťana, ktorá čo-to prezrádza o jeho životnom nastavení: „Ó, bože Pravdy, prichádzam pred teba, aby som uzrel tvoju krásu. Prinášam ti spravodlivosť a vyháňam hriech. Neurobil som nič zlé namiesto dobrého. Nenechal som nikoho hladovať, nikomu som nespôsobil plač, nezabil som, ani som nedal príkaz vraždiť…“ Egypťan prezentuje svoju lepšiu stránku.
Naproti tomu môžeme uviesť modlitbu asýrskeho bojovníka, ktorú čitateľom priblížil profesor univerzity v Chicagu a známy odborník na Asýriu: „V strašnom zápase dobyl som opevnené mesto (Hulajovo). Mečom som zahubil šesťsto bojovníkov, ohňom som spálil tritisíc zajatcov, jediného som nenechal nažive ako rukojemníka. Ich dievčatá aj mládencov som upálil, ich vládcu Hulaja som ubičoval na smrť, jeho kožu som natiahol na mestskú stenu a mesto som zničil a spustošil. Som veľký, mocný, vyvolený a milovaný bohmi!“
Máme tu teda naoko statočného Egypťana, ktorý sa chvastá tým, aký je cnostný, a na druhej strane bojovníka, ktorý sa svojou krutosťou pripodobňuje bohom.
Do tohto duchovného marazmu, do sveta, kde obyčajný človek nemá žiadnu cenu, možno tak cenu otroka, prichádza Ježiš s radostnou zvesťou, so správou, že sme milovaní Bohom. To je totálna revolúcia! Totálna zmena vo vnímaní samého seba, ale aj vo vnímaní iných ľudí.
Svätý Alfonz de’ Liguori prízvukuje, že Ježiš nie je vymyslený Boh, pretože nenesie známky ľudských predstáv o božstvách. Nie je krutý, pomstivý, zmyselný či žiarlivý. Je prajný, milujúci, odpúšťajúci, nastavujúci druhé líce. Takého bôžika, nieto Boha, človek nie je schopný vymyslieť.
Do toho presvitá krása a poslušnosť Božej Matky s jej pokorou. Panna Mária, kráľovná Pokoja. Panna Mária ako tá, čo svetu prináša Život. Panna Mária, ktorá rovnako ako prorok Eliáš poznáva, že Boh nie je vo víchre, že Boh nie je v zemetrasení, ani v ohni, ale v tichom šeleste.
Ozvena toho tichého šelestu je vďačnosť kresťanského srdca pod hviezdnym nebom Kráľovnej Pokoja.