Čo by asi povedal najvýznamnejší teológ druhého storočia na naše virtuálne vzťahy?
K odpovedi na túto zvláštnu otázku sa priblížime, keď si pod drobnohľad vezmeme život a dielo obľúbeného cirkevného otca. Rovnako ako jeho mentor a učiteľ svätý Polykarp, aj svätý Irenej kládol veľký dôraz na telesnosť a fyzické prežívanie kresťanskej viery.
Sám Polykarp bol učeníkom apoštola Jána, ktorý na začiatku svojho evanjelia píše známe slová: „… a Slovo sa telom stalo…“ (Jn 1,14) Ján si stále všímal, aká je viera hmatateľná a nápadná. Znamená to, že „to, čo sa deje vo fyzickom svete, je dôležité, pretože sám Boh to urobil svätým,“ píše autor.
Tento postoj sa preniesol aj na Ireneja a neskôr dokonca písal o telesnosti vlastného obrátenia: „Mohol by som vám ukázať miesto, kde sedával blažený Polykarp, aby kázal Božie slovo,“ vedel si to miesto jasne predstaviť, a kedykoľvek si na svojho mentora spomenul, toto miesto sa mu vybavilo v pamäti.
Svätému Jánovi to bolo jasné: Evanjelium nie je len myšlienka, ale Osoba, živý Ježiš Kristus. Pre Ireneja teda jeho obrátenie nebolo náhodným nápadom, ale formovalo sa cez skutočnú osobu z mäsa a kostí. To bol pravdepodobne dôvod, prečo odmietol gnostické myšlienky.
Základným princípom gnostického myslenia je, že materiálny svet je nižší ako duchovný svet. Spasenie znamená útek z väzenia tela. Gnostici sa zamerali výlučne na „vnútorné“ poznanie kresťanstva.
Svätý Irenej vo svojom diele Proti herézam uvádza, že kresťanstvo sa nesnaží svetu uniknúť, ale ho chce vykúpiť. A v tom je zásadný rozdiel. „Fyzický svet je formovaný Bohom,“ tvrdil. Všetko šťastie a všetky vedomosti zahŕňajú aj fyzickú stránku.
Ako by teda tento pán, svätý Irenej, reagoval na digitalizáciu našich životov? Sociálne médiá, textové správy a televízia určite nie sú „gnostické“, no zaujímalo by ma, či má nadmerné používanie digitálnych technológií podobný, splošťujúci účinok. Gnostici zredukovali Boha na obyčajnú myšlienku, digitálny vek redukuje na myšlienku všetko ostatné.
Víťazstvá nad virtuálnym svetom sú obzvlášť cenné. Každý, kto si niekedy dal tú námahu vyliezť na vrchol hory, vie opísať dojem, ktorý v ňom dlho zostáva. Je fyzicky jedinečný a neopakovateľný. Fotky a obrázky nám nikdy plnohodnotne nenahradia skutočné zážitky. Existuje mnoho príkladov: Výnimočné miesta, kde sme boli, vzácni ľudia, s ktorými sme trávili čas. Všetky tie neopakovateľné zážitky, ktoré vytvárajú náš skutočný život. Prvý tanec s prvou láskou, prvý koncert v spoločnosti ľudí, ktorí spievajú vaše obľúbené piesne s kapelou naživo. Víťazný zápas vášho tímu, ktorý sledujete na štadióne, kde pozývate úplne cudzích ľudí na high five…
Zaiste, vyjsť von do skutočného života často vyžaduje veľa úsilia a nie vždy sa dokážeme prekonať. Ale ak sa to podarí, potom spätne uznáte, že je oveľa krajšie tráviť s priateľmi čas naživo ako si občas písať SMS alebo si navzájom lajkovať obrázky na sociálnych sieťach. Digitálna verzia priateľstva je jednoduchšia a pohodlnejšia, ale ani zďaleka vás nenaplní.
Čo by na to povedal svätý Irenej?
Odstrihnúť sa úplne od sociálnych médií asi nebude najlepšie riešenie. Čo sa však núka, je umiernenosť. Digitálny svet môže podporiť vzťahy na diaľku a zbližovanie podobne zmýšľajúcich ľudí, aby sa spojili v tom, čo majú radi. Naša digitálna prítomnosť však nikdy nemôže nahradiť fyzický svet.
Čo by na to povedal svätý Irenej?
Možno aj to, že náš vnútorný život má byť vyjadrený skutočnými fyzickými skutkami a skúsenosťami; tie následne formujú a ovplyvňujú náš vnútorný život. Žiť výlučne v digitálnom svete znamená prísť o tú lepšiu polovicu zážitku zo života.
A presne toto platí aj pre kresťanstvo a vieru. Pandémia nás naučila sledovať bohoslužby online. A niektorí pri tom zostali, aj keď je znova možné sláviť bohoslužby fyzicky. Virtuálna účasť na bohoslužbe v chráme fyzickú prítomnosť nikdy nenahradí. Je pomôckou, keď fyzická účasť nie je možná, ale nie je náhradou. Vzťahy nás totiž chcú celých, s dušou aj telom. Prežívať vieru iba vo svojom vnútri by znamenalo prežívať nereálny, platonický vzťah.
Čo nám teda hovorí svätý Irenej?
Že nie je náhoda, keď nám Boh dal fyzické telo a umiestnil nás do hmotného sveta. Užívajme si ho a ďakujme Darcovi.