Už o pár dní sú tu Vianoce, ktoré upriamia pozornosť na nádherný akt, ktorý v dejinách ľudstva nemá obdobu: Boh, ktorý všetko presahuje, sa stáva bezbranným dieťaťom. Je úplne odkázaný na pomoc, na opateru a starostlivosť ľudí.
Má okolo seba tých najlepších. Ochrancu a pestúna – tesára Jozefa. Pannu Máriu, svoju milovanú maminku, ktorá by zaňho dala život.
Takto dokáže dieťa prežiť, rásť a napredovať. Takto dokáže prežiť aj vtelený Boh.
Do tohto príbehu vstupujú prosté vonkajšie okolnosti: Povinnosť sčítania ľudu, aby sedeli dane a štatistiky. Putovanie na oslíkovi, aby sa ďaleká cesta dala ľahšie zdolať.
Kým žena matka Mária dieťa prijíma, svet sa stavia proti nemu. Keď nikde niet miesta a tehotné dievča pošlú rodiť kamsi do maštale, nie je to žiadna romantika.
Teológovia hovoria o tom, že Boh sa rodí do takýchto absurdných podmienok, aby nám dal najavo svoju solidaritu s najbiednejšími, aby sa nikto necítil odsunutejší ako on, Kráľ, ktorý sa rodí v zápachu zvieracieho trusu.
Na scénu tohto príbehu prichádza aj iný kráľ. Svetský kráľ a prvý veľký nepriateľ Mesiáša, Herodes.
Z prameňov sa dozvedáme, že na trón nastúpil v lete roku 37 pred naším letopočtom. Ľudia sa ho báli. Bol krutý a nemilosrdný. Keď sa ujal moci, hneď ako prvé popravil 45 členov veľrady. Veľrada, to bol najvyšší židovský súdny dvor. Čiže zničil všetkých, ktorí by mohli objektívne a fundovane poukazovať na jeho prešľapy. Jeho druhým krokom bolo, že dal vyvraždiť všetkých mužských potomkov kráľovského rodu predchádzajúcej dynastie.
Herodes si potrpel na luxus. Treba však spomenúť, že pozdvihol Jeruzalem a urobil z neho krásne a prosperujúce mesto.
Herodes v mnohých smeroch pripomína Stalina i Hitlera, mimochodom, tiež veľkých nepriateľov Ježiša.
Psychológovia sa zhodujú v tom, že trpel chorobnou úzkosťou, že bol paranoidný. Ak poňal voči niekomu čo i len malé podozrenie, dal ho zavraždiť.
Dokonca dal zavraždiť svojich dvoch synov. Spolu s nimi popravil aj tristo vojakov, ktorí im boli lojálni.
V tom čase dal popraviť šesťtisíc farizejov, lebo odmietli prisahať vernosť cisárovi. Medzi popravenými boli aj ľudia prorockého ducha, ktorí ohlasovali príchod Mesiáša.
Jeruzalem bol vinou Herodesa plný špiónov a udavačov, vládol tu strach a ľudia boli paranoidní.
Do tohto kontextu sa rodí Ježiš, do tohto času vstupuje Záchranca sveta.
Do týchto súvislostí vstupujú prajní a, zdá sa, aj trocha naivní traja králi, teda mudrci z východu, ktorí sa šialeného kráľa dobromyseľne pýtajú, kde môžu nájsť novonarodeného Kráľa.
Potom do príbehu zasiahne Boh. Ježiš s matkou a pestúnom utečú do emigrácie, do bezpečia Egypta. Herodes dá v záchvate zlosti vraždiť deti, aby takto plošne zlikvidoval aj Mesiáša.
Zoči-voči tomuto svedectvu o ľudsko-diabolskej krutosti sa ľudia pýtajú, aký to malo vlastne zmysel.
Hneď druhou otázkou je, či tie deti zomreli kvôli Ježišovi, alebo kvôli Herodesovi.
Na mieste je tiež „klasická“ otázka, prečo tomu dobrý Boh nezabránil.
Pre ateistov postačujú na odmietnutie Boha tieto tri otázky.
Čo myslíte, kládla si takéto otázky aj Panna Mária?
Celá problematika je oveľa hlbšia. Boh nie je cynickým pozorovateľom ľudského utrpenia ani mlčiacim svedkom našich bolestí. Boh je naším spoločníkom v týchto strastiach. Od narodenia v Betleheme cez smrť na kríži, zmŕtvychvstanie až do dnešného dňa.
Ako hovorí teológ, Ježiš na bolesť neodpovedá teoretickými poučkami. Ježiš je v každej bolesti naplno prítomný… Trpí spolu s nami.
Pri trpiacom Ježišovi stojí vždy jeho matka; či už na krížovej ceste, alebo pod krížom, keď jej syn umiera. Takto sa aj ona spája s našou bolesťou, takto sa aj neznesiteľná bolesť stáva znesiteľnejšou.
Na záver dovoľte mi odcitovať starobylú modlitbu svätého Bernarda, ktorá to všetko rámcuje:
Spomeň si, svätá Panna Mária,
že nikdy nebolo počuť, žeby bol niekto opustený,
kto sa utiekal pod tvoju ochranu,
teba prosil o pomoc a žiadal o tvoje orodovanie.
Povzbudený touto dôverou
aj ja sa utiekam k tebe, Matka, Panna panien.
K tebe prichádzam,
pred tebou stojím ako úbohý a kajúci hriešnik.
Matka večného Slova, neodmietni moje slová,
ale milostivo vypočuj a vyslyš. Amen.