Svätý apoštol Jakub Alfejov

Redakcia

Redakcia

Svätý apoštol Jakub Alfejov. Archív redakcie
Svätý apoštol Jakub Alfejov. Archív redakcie

O svätom Jakubovi, ktorého si gréckokatolíci pripomínajú 9. októbra, nevieme s istotou povedať takmer nič pre protichodné tvrdenia rôznych prameňov. Dostupné zdroje ho niekedy označujú ako Jakuba Mladšieho či Menšieho, aby ho odlíšili od iných Jakubov – Jakuba Staršieho či Väčšieho a svätého Jakuba, jedného zo Sedemdesiatich, ktorý má zas prívlastok Pánov brat podľa tela.

Podľa najrozšírenejšej verzie sa Jakub narodil v galilejskom Kafarnaume.

Ťažkosti pri zisťovaní faktov o živote apoštola Jakuba Alfejovho sa začali v prvých storočiach kresťanstva. Skutky svätých apoštolov hovoria o Jakubovej účasti na slávení Turíc. A Evanjelium podľa Marka spája s prívlastkom Alfejov aj apoštola Matúša, z čoho cirkevní historici usudzujú, že Jakub a Matúš boli pravdepodobne bratmi. V textoch Nového zákona nie sú žiadne ďalšie informácie o apoštolovi.

Tradovaný Hieronymov názor, že tu ide o Jakuba, Pánovho brata, sa už väčšinou popiera. Jakub Alfejov vystupuje v Novom zákone iba v zoznamoch apoštolov. Prívlastok Alfejov pri mene Léviho (Matúša) v Markovom evanjeliu sa považuje za chybný, rovnako ako záver, že Matúš a Jakub boli bratia. Tento názor podporujú aj iné zoznamy apoštolov, ktoré ich ako bratov neuvádzajú.

Podľa najrozšírenejšej verzie života apoštola Jakuba Alfejovho evanjelizoval najprv v Judei a potom sa pripojil k apoštolovi Ondrejovi na jeho ceste do Edessy (dnes Şanlıurfa na juhovýchode Turecka). Potom Ondreja opustil a odišiel do Palestíny, kde sa dlho zdržiaval v Gaze a Eleutheropolisu (neďaleko dnešného izraelského kibucu Beit Guvrin). O tom druhom meste je známe, že tam bol zabitý damaský biskup Ananiáš, ktorý svojho času pokrstil apoštola Pavla.

Z Palestíny odišiel apoštol Jakub Alfejov do Egypta, kde sa dostal do mesta Ostracine. (Pre zaujímavosť: bratislavský gréckokatolícky pomocný biskup Milan Lach SJ je titulárny biskup ostracinský.) Tu sa jeho kázanie stretlo s prudkým odporom pohanov, až nakoniec apoštola odsúdili na smrť ukrižovaním.

Existujú však aj iné záznamy o jeho živote, ktoré sú sýrskeho a byzantského pôvodu, podľa ktorých bol Jakub ukameňovaný v líbyjskej oblasti zvanej Marmarica.

A aby to bolo ešte komplikovanejšie, grécke pramene uvádzajú inú verziu jeho života: Jakub pochádzal z frýgického Hierapolisu (dnes v ruinách v Turecku), nebol mýtnikom, ale kamenárom a svoj život ukončil v jednom z miest Malej Ázie, kde ho pohania nechali zomrieť so zlomenými nohami.

Redakcia
Redakcia DoKostola.sk