Liturgický spor v Syro-malabarskej cirkvi v Indii, ktorý sa s mandátom pápeža Františka pokúsil urovnať aj gréckokatolícky košický eparcha arcibiskup Cyril Vasiľ SJ, zaznamenal ďalší pokus o urovnanie. Postarali sa oň vrchný arcibiskup Raphael Thattil a biskup Bosco Puthur, ktorí dali odporcom liturgického kompromisu schváleného synodou ultimátum. Kňazi, ktorí sa od 4. júla pri slávení druhej časti liturgie neobrátia tvárou k oltáru, sa musia obávať exkomunikácie, uvádza sa v pastierskom liste vyššieho arcibiskupstva Ernakulam-Angamaly zverejnenom v nedeľu 9. júna.
Pastiersky list sa bude čítať nasledujúcu nedeľu vo všetkých farnostiach vyššieho arcibiskupstva a tiež vyzýva všetkých diakonov a seminaristov, aby podpísali vyhlásenie, v ktorom sa zaväzujú sláviť bohoslužbu podľa platných smerníc. Každý, kto odmietne, musí počítať s tým, že nebude vysvätený. Laici, ktorí sa od 4. júla zúčastnia na svätej liturgii slávenej iným spôsobom, než rozhodla synoda, si nesplnia nedeľnú povinnosť účasti na svätej liturgii.
Protestné hnutie proti liturgickému kompromisu však oznámilo, že ultimátum nesplní. „Veľmi jasne hovoríme, že neprijmeme liturgiu, o ktorej rozhodla synoda,“ povedal Riju Kanjookaran v pondelok pre spravodajskú agentúru UCA News. Kanjookaran je hovorcom Archieparchiálneho hnutia za transparentnosť, ktoré založili odporcovia nových liturgických pravidiel.
Ide o presadenie vlastného názoru
„Ultimátum je jednostranným rozhodnutím Thattila a Puthura, ktoré urobili bez konzultácie s inými kňazmi alebo laickými zástupcami,“ uviedol hovorca protestného hnutia vyvodiac záver: „To je dôvod, pre ktorý dokument nezaväzuje nikoho.“ Vzhľadom na mimoriadnu synodu Syro-malabarskej cirkvi na vyriešenie sporu naplánovanú na 14. júna je zverejnenie pastierskeho listu otázne. „Jasne ukazuje, že synoda nechce počúvať kňazov ani laikov. Ide jej len o presadenie vlastného názoru.“
Liturgický spor rozdeľuje Syro-malabarskú cirkev už desaťročia, no eskaloval po rozhodnutí synody v roku 2021 o zavedení jednotnej formy slávenia liturgie. Odporcovia liturgickej reformy trvajú na kontinuálnom slávení tvárou k ľudu. Jednotná forma je kompromisným riešením a stanovuje, že bohoslužbu slova môže kňaz sláviť tvárou k ľudu, ale počas druhej časti eucharistickej bohoslužby sa otočí smerom k oltáru.
Podľa protestujúcich kňazov by zmena liturgie, ktorá sa zaviedla pred päťdesiatimi rokmi, nebola v ich komunitách akceptovaná. Odporcovia liturgickej reformy nedávno dokonca predložili návrh na oddelenie vrchného arcibiskupstva Ernakulam-Angamaly od zvyšku Syro-malabarskej cirkvi, čím by bola zriadená ako nová samostatná cirkev sui iuris v spoločenstve s Rímom. Zaujímavosťou je, že liturgická reforma v ďalších 34 eparchiách Syro-malabarskej cirkvi prijatá bola.