Tradičná púť v Guadalupe sa konala medzi 6. a 15. decembrom a podľa zverejnenej správy mestských úradov o bezpečnostnej operácii „Operativo Basilica 2024“ ju navštívilo 13 miliónov veriacich. Prílev pútnikov sa za posledné desaťročie neustále zvyšuje s výnimkou prestávky spôsobenej pandémiou koronavírusu.
Webová stránka „cronica.com.mx“ po púti uviedla, že napriek obrovským davom ľudí nedošlo k žiadnym väčším incidentom. Okolo svätyne v hlavnom meste bolo nasadených celkovo 18-tisíc príslušníkov verejnej bezpečnosti a 4 101 pracovníkov zberu odpadu.
Pripomeňme, že hlavným magnetom najväčšej mariánskej púte na svete je obraz Panny Márie spojený so silným príbehom. Jednou z jeho hlavných postáv je Juan Diego, ktorému sa 9. decembra 1531, sedem rokov po prijatí krstu, zjavila na hore Tepeyac Panna Mária s požiadavkou, aby na tejto hore postavil kaplnku. Miestny biskup Fray Juan de Zumárraga požadoval od Juana Diega hodnoverný dôkaz, ktorý neskôr dostal v podobe kastílskych ruží netypických pre toto obdobie i oblasť.
Pred biskupom a viacerými svedkami sa po rozvinutí tilmy (zástery, pozn. red.) s natrhanými ružami ukázal obraz ženy, ktorú vďaka viacerým znakom identifikovali ako Božiu Matku. Udalosť odštartovala stavbu požadovanej kaplnky, vedľa ktorej žil Juan Diego ako pustovník až do svojej smrti v roku 1548.
Malú kaplnku neskôr nahradila veľká bazilika dokončená v roku 1704. Po zosuve pôdy v roku 1974 tu stojí nová svätyňa s úctyhodnou celkovou kapacitou štyridsaťtisíc návštevníkov. Tento gigantický rozmer sa naplno využije práve v prvých decembrových týždňoch, keď na miesto zjavenia prichádzajú milióny domácich i zahraničných pútnikov. Pri najväčšom nápore návštevníkov prejde každú minútu na pohyblivých chodníkoch okolo originálu obrazu Panny Márie Gaudalupskej približne až 250 ľudí.
Blízko baziliky sa nachádza Museo de la Basílica de Guadalupe, ktoré vystavuje v pätnástich miestnostiach približne 5 000 artefaktov. Sú medzi nimi najmä početné umelecké variácie originálnej tilmy, ktorá je umiestnená za nepriestrelným sklom a je dobre viditeľná z každého miesta v bazilike. Múzeum pravidelne ponúka prednášky, pričom jednou z hlavných tém sú výsledky vedeckého skúmania obrazu.
Tilma totiž vyvoláva viacero otázok, ktoré viedli k intenzívnym interdisciplinárnym sporom. Ohromujúca odolnosť materiálu, farba a spôsob nanášania, mikroskopické obrazy v očiach i konštelácia hviezd na obraze – to všetko rozpútalo búrlivé vedecké debaty s nejednoznačnými závermi a posilnilo vieru v nadprirodzený pôvod obrazu. Zaujímavosťou je, že obraz Panny Márie Guadalupskej prežil bez ujmy aj bombový útok počas antiklerikálnej mexickej revolúcie v 20. rokoch minulého storočia.
Viacerí označujú obraz Panny Márie Guadalupskej za najväčší zázrak druhého tisícročia. Akcent sa pritom striedavo kladie na záhadný obraz, ale aj na fakt, že podporil masívne pokresťančenie Mexika. Počas niekoľkých rokov od udalosti sa po predchádzajúcich neúspechoch španielskych misionárov nechalo pokrstiť osem až deväť miliónov pôvodných obyvateľov.
Okrem obrazu sa zachovali aj emotívne slová pochádzajúce zo zjavenia: „Lebo ja som vaša Matka, ktorá s vami cíti. Som tvojou Matkou i Matkou všetkých ľudí, ktorí žijú na tomto kontinente. Som Matkou všetkých bez ohľadu na ich pôvod.“ Súhra týchto slov a udalostí vedie doteraz k tomu najväčšiemu zázraku, ktorým je obrátenie.
Spracoval: Rastislav Čižik