Hovoriť o Ježišovi, či obhajovať Cirkev? Známy kapucín radí, čo treba robiť

Štefan Chrappa

Štefan Chrappa

Ilustračný obrázok. Zdroj: Pexels
Ilustračný obrázok. Zdroj: Pexels

Kapucín a bývalý pápežský kazateľ Raniero Canatlamessa sa zamýšľa na tým, ako hovoriť o Cirkvi.

Existuje niekoľko spôsobov, ako sa chopiť tejto výzvy. Najhlavnejšie sú dva typy: takzvaný apologetický a ten druhý kerygmatický.

Apologetický je obranný. Je to reakčný mechanizmus. Znamená to, že Cirkev, Boha, vierouku, veriacich, dogmy niekto napáda, spochybňuje, vysmieva, a my reagujeme obranou Cirkvi.

Mnohí starovekí svätci boli apologéti, ich úloha sa neskončila s koncom prenasledovania kresťanstva v najstarších dobách, obrana kresťanstva je stále aktuálna vec.

Vedieť obhájiť, v čo veríme, prečo veríme, vyvracať falošné obvinenia, fámy, ohovárania a lži však chce veľkú dávku odhodlania a námahy. V týchto debatách sa dokážeme zacykliť, no výsledok je neistý. Dokonca sa môže stať, že nás samotných „obrancov viery“ strhne do filozoficko-argumentačného zápasu namiesto toho, aby sme svoj život naplnili duchovnom a autentickou vierou.

Apologetika je naša odpoveď svetu. Typické obvinenie zvonku je: „Prečo vy katolíci pohŕdate ženami a nemáte farárky?“ Ak chcete obstáť, musíte poznať tradíciu, históriu i zmysel tohto problému.

Mudrlanti dokážu obviniť zo sexizmu (z utláčania žien) aj mníchov na Atose, pretože na tento mníšsky ostrov majú ženy z pochopiteľných dôvodov vstup zakázaný.

Cantalamessa schvaľuje obranu kresťanstva a pravej náuky ako prospešné, no odporúča okrem vonkajších zápasov zvádzať aj zápasy vnútorné.

Tiež si kladie otázku, do akej miery môže apologetika, čiže argumentačné zápolenie osloviť neveriacich či váhajúcich ľudí a priviesť ich k viere. V tomto smere je skeptický. Hoci apologetiku odporúča, prízvukuje, že apologetika sama osebe neobstojí.

Preto odporúča druhý typ rozprávania o Cirkvi, Bohu a viere. Prikláňa sa k tomu, že „kerygma“ – ohlasovanie Ježišovej radostnej zvesti má oveľa väčší zmysel než intelektuálna obhajoba viery.

Treba teda rozprávať o Ježišovi, o milosrdnom Bohu, o milujúcom Otcovi, o tom, že každý môže prežiť pekný život, byť svetu na osoh a Bohu na slávu.

Oba prístupy ilustruje na inšpiratívnej a sugestívnej predstave nasvieteného kostola.

Hovorí, že môžeme kostol nasvietiť z vonkajšej strany a cez okná prenikne dnu niekoľko lúčov svetla a osvetlí časť priestoru. To je obrana viery. Osvetľuje jednotlivosti a detaily.

Oveľa väčší zmysel však vidí v tom, že chrám sa rozsvieti vo vnútri a lúče svetla vydáva cez okná a cez dvere. Rozsvietený kostol láka ľudí, a jeho svetlo preniká aj do okolia.

Takto vníma ohlasovanie evanjelia, ohlasovanie Dobrej správy pre človeka.

Štefan Chrappa
Štefan Chrappa pochádza zo Svätého Jura. Vyštudoval slovenčinu a poľštinu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde po absolvovaní doktorandského štúdia prednášal literárnovedné disciplíny. Je dlhoročným redaktorom Slovenského rozhlasu. Venuje sa náboženským a kultúrnym témam. Je nositeľom ocenení Fra Angelico, za hudbu jeho kapely získali štyri ocenenia Radiohead awards. Je rímskokatolík, ženatý, má jednu dcéru.
DoKostola.sk - Hovoriť o Ježišovi, či obhajovať Cirkev? Známy kapucín radí, čo treba robiť

Na našej webovej stránke používame cookies, aby sme optimalizovali obsah na základe očakávaní používateľov. Nezbierame žiadne citlivé údaje.