Dnes mám dilemu. Neviem sa rozhodnúť ani pre úvahu o prvom čítaní (Gal 1,13-24), ani pre úvahu o evanjeliu (Lk 10,38-42). Tak teda pokúsim sa krátko o oboje.
Raz som cestoval autom z Ríma do Assisi spolu s jednou sestrou v Kristovi. Boli to dve hodiny jazdy, a tak som ju poprosil, aby nám cesta lepšie ubehla, nech roztvorí Písmo a tú jeho knihu, ktorú otvorí, nech číta od začiatku. Bol to List svätého Pavla Galaťanom. Prečítali sme ho celý. A zasiahol ma veľmi hlboko.
Tento list Pavol píše na obranu evanjelia, ktoré im ohlásil práve on. Ide o dobrú zvesť, ktorej obsahom je zjavenie Syna, Ježiša Krista, ukrižovaného a vzkrieseného z mŕtvych, pre spásu všetkých hriešnikov, teda i pre židov, i pre pohanov, ktorí v neho uveria.
Hneď na začiatku svojho listu Galaťanov napomína, že prebiehajú k inému učeniu. Kresťania zo židovstva presviedčali o nevyhnutnosti obriezky. S ňou sa však spájalo i dodržiavanie celého židovského zákona. Predmetom sporu sa teda stalo učenie o spáse skrze vieru bez skutkov Zákona. S apoštolmi sa zhodli len na troch prikázaniach: „Zdŕžať sa mäsa obetovaného modlám, krvi, udusených zvierat a smilstva. Ak sa budete tohto chrániť, budete konať správne.“ (Sk 15,29)
My kresťania máme problém dodržiavať prikázania, veď často využívame sviatosť zmierenia… Verím, že po prečítaní celého listu, ku ktorému ťa vyzývam, sa ti bude žiť ľahšie.
K evanjeliu azda len toľko: Marta obsluhuje a Mária počúva Ježiša, sediac pri jeho nohách. Marta si sťažuje Ježišovi, že jej Mária nepomáha. Ježiš odpovedá, že Mária si vybrala lepší podiel. Ale nebol nevďačný, prijal pohostenie od Marty. Možno práve aj Marta by rada sedela pri jeho nohách a počúvala jeho učenie. Najdôležitejšie ponaučenie z toho je, že i „vorkoholici“ sa potrebujú zastaviť a ostať v Božej prítomnosti, aby mohli s láskou pracovať. Ale ani ľudia, ktorí majú dar žiť v tichosti kontemplácie, nemôžu žiť bez práce. ORA ET LABORA!