V Bazilike Božieho hrobu v Jeruzaleme sa vedcom podaril senzačný objav

Redakcia

Redakcia

Interiér Baziliky Božieho hrobu v Jeruzaleme. Foto: Mons. Marián Gavenda
Interiér Baziliky Božieho hrobu v Jeruzaleme. Foto: Mons. Marián Gavenda

V Bazilike Božieho hrobu v Jeruzaleme objavil tím výskumníkov za grafiti stenou najväčší známy stredoveký oltár, ktorý na šírku meria 3,5 metra. Križiacky hlavný oltár, posvätený v roku 1149, bol desaťročia považovaný za stratený.

Mramorový oltár objavil počas renovačných prác archeológ Amit Re’em z Izraelského pamiatkového úradu spolu s historikom Ilyom Berkovichom z Rakúskej akadémie vied za niekoľkotonovou kamennou doskou, ktorú využívali turisti ako pozadie na fotografovanie. Rakúska akadémia vied (RAV) označila nález za senzáciu.

Skutočnosť, že „niečo také dôležité mohlo ležať tak dlho nepozorovane v tak intenzívne skúmanom objekte, bola pre všetkých zainteresovaných úplne neočakávaná,“ vyjadril sa Berkovich, historik z Inštitútu RAV pre výskum habsburskej monarchie a balkánskeho regiónu.

Zadná strana grafiti panelu, zdobená mašľovými ornamentmi, bola rýchlo identifikovaná ako niekdajšia veľkolepá predná časť stredovekého križiackeho oltára.

Zadná strana oltárnej dosky, foto: Amit Re’em

Po dobytí Svätého mesta križiakmi bol Chrám Božieho hrobu v roku 1149 znovu vysvätený ako „jedna z najväčších svätýň kresťanstva“ po storočiach moslimskej vlády. V strede chrámu stál novovytvorený hlavný oltár v románskom slohu. „O veľkolepom mramorovom oltári v Jeruzaleme vieme zo správ pútnikov zo 16., 17. a 18. storočia,“ povedal Berkovich, ktorý je spoluautorom čerstvo publikovanej štúdie o historickom umeleckom diele. Po veľkom požiari v románskej časti Chrámu Božieho hrobu v roku 1808 sa oltár stratil z povedomia verejnosti.

Berkovich vysvetľuje, že nové zistenia ukazujú, že hlavný oltár ukazuje doposiaľ netušené úzke prepojenie medzi Rímom a Jeruzalemským kráľovstvom. Špeciálnu kozmatskú výrobnú techniku ​​mramorovej výzdoby oltára (cosmatesque) v stredoveku ovládali len cechoví majstri v pápežskom Ríme. Zoškrabávali pri tom malé množstvá cenného mramoru zo starých budov. Malé mramorové úlomky sa potom použili na vytvorenie geometrických vzorov a dúhových ozdôb na kamenných povrchoch.

Mimo Talianska bolo objavené len jedno umelecké dielo tohto typu vo Westminsterskom opátstve v Londýne. „Kozmatský oltár, ktorý bol teraz znovu objavený v Jeruzaleme, musel byť tiež vytvorený s pomocou pápeža,“ uzatvára Berkovich. Vyslaním jedného z kozmatských majstrov do Jeruzalemského kráľovstva kvôli výrobe oltára podčiarkla hlava Cirkvi nárok kresťanstva na Sväté mesto. „Pápež tak poctil najsvätejší chrám kresťanstva,“ poznamenal Berkovich.

Historik dúfa, že ďalšie bádanie v pápežských archívoch odhalí podrobnosti o pôvode oltára a možno aj identitu kozmatského majstra.

(kathpress.at)

Redakcia
Redakcia DoKostola.sk

Na našej webovej stránke používame cookies pre meranie návštevnosti v Google Analytics. Nezbierame žiadne citlivé dáta o používateľoch. Potvrdením súhlasíte so základnými cookies na našom webe.